torsdag 22 januari 2009

Hur präglar orättvisor våra barn?

Min mamma brukar säga att det var när hon gick på internatskola och fick se vilka orättvisor de katolska nunnorna gjorde mellan de betalande flickorna och de icke betalande flickorna som hon blev medveten om orättvisorna och bestämde sig för att bekämpa dem.

Under den här veckan har min 3-åring regerat starkt på att vissa barn inte fått åka pulka på dagis. Anledning: de äger ingen hjälm! Varje dag har han kommit hem och berättat om vilka barn som fått stå vid sidan av pulkabacken för att de inte haft hjälm. Han tycker synd om dem och jag har fått förklara för honom vad solidaritet är och att han bör låna ut sin hjälm för att alla barnens ska kunna ha roligt när de leker i snön.

Alla småbarnsföräldrar har inte råd att efter att ha inhandlat dyra vinterkläder till barnen, dessutom köpa in hjälm för ett par hundra. Vad som upprör mig är att dagis inte tillhandahåller sådant själva. Man köper in pulkor, men inte hjälmar…

För mig är barns säkerhet lika viktig som för dig, därför kan jag inte förstå varför man inte har både och på ett dagis. När jag gick på dagis så fanns där hjälmar att låna och vi kunde alla åka pulka och skridskor på vintrarna. Men så var nog hela samhället med solidariskt. Detta var ju innan sköt-dig-själv-mentaliteten härjade i vårt land. I dag är det uppenbarligen helt okej att en del barn får stå vid sidan av och titta på, medan de barn vars föräldrar har råd med hjälm åker pulka.

Kära dagispersonal, skyll inte på att vi indoktrinerar våra barn när de redan som treåringar behöver se de orättvisorna ni tvingar våra dem att acceptera. Hemma hos oss har solidaritet varit temat kring matbordet den senaste veckan och jag hoppas att mitt barn får lära sig empati och solidaritet av att se de orättvisorna som deras kamrater är med om.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

intressant?

4 kommentarer:

Hanna sa...

Det där är inte lätt, och det blir värre sedan när barnen börjar skolan. När de ska ha egen matsäck med sig. Då duger inte vad som helst. Och barnen jämför kläder, det ska helst vara märkeskläder, de ska ha mobiltelefoner, och nintendo ds och...
Ännu värre är det med alla dessa kalas. Jag vet barn som aldrig går på kalas för att de inte har råd att köpa present, eller ännu värre ordna kalas till sitt eget barn. Hur toppar man att hyra en bowling bana, friksis och svettis lokal eller hemmabio...
så är det lite i min sons klass, han går i åk 2.

Anonym sa...

Skönt att vet att matsäck till skolutflykter snart kan förbjudas.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1439054

Vissa saker går åt rätt håll iaf!

Liberalism är inget annat än ett av människan skapat skäl att inte bry sig om sin nästa. "Du hade ett eget val, och jag behöver inte bry mig" Eller rättare sagt Djungelns Lag.

Catarina sa...

Jo, vi ska också till Friskis och Svettis på kalas på lördag. själva hade vi kalas i skogen på landet, det tyckte jag var maxat.
I kommunala verksamheter har man ju s k likabehandlingsplaner som säger att man inte får diskriminera barn av olika skäl (som att deras föräldrar inte har pengar eller lider av ADHD och inte kan få ihop att köpa hjälm). Å andra sidan är det så olika överallt, där mina barn går/gått på dagis erbjuder förskolan nästan allt, men där jag arbetar kräver vi av föräldrarna att bidra med blöjor, egna vagnar, leksaker, böcker, fikapengar och mycket mer. Det skapas en kultur som accepteras. en ojämlik kultur.

Anonym sa...

Jamen herregud vilket jams!

De behöver faktiskt inte ha hjälm på sig när de ska åka ned för en liten backe. Vi är så himmla trygghetssökande i det här landet så man blir trött!
Allt som är farligt ska staten förbjuda eller reglera genom någon myndighet. Tror ni inte att folk kan tänka själva?

På vårt dagis finns inga pulkor att låna, man får ta med sin egen. Har man ingen kan man låna av en kompis. Lös problemet istället för att ropa på fler insatser från "samhället"!