onsdag 17 december 2008

Sms trygg

Sms ska göra kvinnor tryggare . Jag såg reklamen på tunnelbanan och trodde först att det var ett skämt och det för att jag inte fattade hur det ska fungera. Det ger dock inget fullgott skydd men det är åtminstone en början.

Nu tycker jag att det är vansinne att man som kvinna inte ska känna sig trygg när man går hem på kvällen och många är rädda. Jag själv tycker att det är obehagligt att ta mig hem ensam på kvällen om jag mot förmodan skulle bli sen.

Iniativet är bra och kan såklart användas av andra än kvinnor.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Citat: "Nu tycker jag att det är vansinne att man som kvinna inte ska känna sig trygg när man går hem på kvällen och många är rädda."

Kvinnor tillhör den gruppering i samhället som löper allra minst risk att drabbas av otäckheter utomhus.
Att kvinnor ändå känner otrygghet utomhus, beror mer på en misslyckad våldsdebatt än på fakta.

I min kommun med ca 12 000 invånare anmäldes år 2004 varken någon våldtäkt eller något våldtäktsförsk utomhus. Under samma år anmälde enbart 1 kvinna att hon utsatts för misshandel av en okänd gärningsman.

Ändå piskar kommunens politiker upp rädslan hos kvinnor genom att kräva självförsvar i skolan, så att flickor ska kunna tordas vistas ute. Man vill lägga ned enorma summor på att skapa tryggare utomhusmiljöer för kvinnor, etc.
När kvinnor läser om allt detta, så tror de ju till slut att det finns en fara med att vistas utomhus, och otryggheten är skapad.

Vad som behövs är inte mer eller mindre oseriösa sms-tjänster, utan en sund och konstruktiv debatt om utomhusvåldet, så att man inte skapar en otrygghet genom ogrundade utspel.

Sus sa...

Jag åker alltid taxi hem.
Törs inte ta t-banan sedan vi bevittnade en svår misshandel i närheten av Hjärtats lägenhet..
Vi satte dit dem som gjorde det och möter dem ibland.
Läskigt, trots att jag inte tror att de känner igen oss.

Familjemy(s) sa...

Magnus, vad jag ser så har jag skrivit att jag tycker att iniativet är bra och kan med all säkerhet även användas av män också.Visst, det finns mer att göra men iniativet kan ju vara en hjälp på vägen. Och alla våldtäkter anmäls inte, det finns ett stort mörkertal.

Sus, jag åker också taxi hem när det blir så pass sent att min man inte kan möta upp mig.Och det var modigt gjort att anmäla misshandeln. Det är bara synd att det ska behöva hända överhuvudtaget.

KB sa...

det var jag som svarade på kommentarerna

Anonym sa...

"Och alla våldtäkter anmäls inte, det finns ett stort mörkertal."

Hur vet du att mörkertalet är stort eller litet? Det är ju själva problemet med begreppet att man inte vet. Visste man hur ofta det skedde så var det inget mörkertal utan en statistiskt säkerställd siffra...

Familjemy(s) sa...

http://www.allakvinnorshus.org/tjejjouren/statistik.htm och http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4

om du gillar statistik.

Karin Berg