torsdag 18 december 2008

Vård av sjukt barn hemma eller på dagis?

Jag har tre barn, varav en fortfarande går på dagis. Och den här årstiden är ett rent helvete när det dras hem det ena viruset efter det andra. Men vad ska man göra för att hålla alla smittor i schack? I artikeln så säger en läkare att man bör hålla barnen hemma så länge som möjligt och en annan läkare säger att barnen kan gå på dagis så länge de orkar vara med på aktiviteterna.

I Japan så har de tydligen hårdare regler för när man kan ta tillbaka barnen på dagis och hur de handskas med förkylda småbarn på sjukhus. Där behöver du inte ens vara hemma med sjukt barn eftersom dagisen har egna sjukavdelningar. Japans modell tycker jag inte är något att sträva efter men däremot så är nog sunt förnuft något att sträva efter.

Förra året så hängde en lapp på anslagstavlan på min sons dagis och där bad lärararna om att vi skulle hålla våra sjuka barn hemma. Det här är en sjukförvaring,skrev de och de har rätt. Den här lappen kom upp efter en lång period av sjukdomar som gick runt, runt på avdelningen plus att det var en periodvis hög arbetsbelastning för lärarna eftersom även de blir ju sjuka. En del föräldrar hämtar inte ens barnen tidigare när dagispersonalen ringer under dagen och säger att barnet har blivit sjukt.

Jag och min man håller oftast våra barn hemma en extra dag efter att de känns friskare eftersom vi tycker att barnen bör vila upp sig efter sjukdomen. Jag kan inte alls förstå varför man lämnar sina sjuka barn på förskolan. Dessutom så kan man ju utgå från sig själv. För hur kul är det att åka till jobbet med feber och så mycket snor i skallen så att huvudet håller på att sprängas? Dessutom har man ingestans att ta vägen och vila upp sig. Och lärarna räcker inte till för att sitta och hålla om just ditt ledsna och sjuka barn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

intressant?

1 kommentar:

Linda sa...

Jag håller helt med! Om alla föräldrar höll sina sjuka barn hemma skulle de dessutom inte smitta alla andra barn om och om igen.

På mina barns förskola hade personalen skickat hem ett barn som skvallrat om att ett äldre syskon var hemma med magsjuka!! Jag blir så otroligt arg på så oansvariga föräldrar!