torsdag 15 januari 2009

Astrid Lindgrens Pippi toppar utlåningslistan

Astrid Lindgrens Pippi Långstrump toppar listan av de mest utlånade böckerna på stadsbiblioteken. Och det är inte förvånande.

Min äldsta son älskade Pippi när han var liten. Han ville vara Pippi. Och jag förstår det, hon kan ju göra allt hon vill, och dessutom är hon världens starkaste tjej. Pippi är också snäll mot alla, även de dumma.Hon hon har en väska full med guldmynt och kan köpa allt godis hon vill.

Min dotter föredrar Lotta på bråkmakargatan. " för hon kan allt hon vill, mamma" Och hon har rätt. Lotta är en envis liten unge som inte ger sig i första taget. Och hon KAN cykla, så det så!

Min yngsta son som är 2,5 år älskar också Pippi. Vi har lånat en film när hon är på Tivoli och den går varm i DVD;n. "Pippi" säger lilleman och vill också ha flätor i håret som hon. Och en apa. Och en häst. Och baka pepparkakor på golvet.

Jag förstår att Astrid Lindgren är populär hos barnen och så även hennes figurer. De ger våra barn självfötroende och styrka. Berättelserna om Pippi, Emil, Lotta, Peter och Petra, Karlsson på Taket, Mio min Mio och alla andra älskade berättelser leker med barnens fantasi som är oändlig. Kan Pippi så kan väll jag. Och Lotta hon kan hon, då kan jag också. Astrid gav barnen legitimitet att få vara barn. Inte små minivuxna. Astrid tog även tag i ämnen som döden i Bröderna Lejonhjärta. På en del sjuhus, där döden är närvarande, läser man bröderna Lejonhjärta för de inlagda barnen. Det ger hopp att tro att bortom nu finns Nangijala. Boken handlar ju inte bara om döden utan även om tro, hopp och syskonkärlek. Och är du en ensam liten kille så kanske Karlsson på taket dyker upp, och har man tur så kanske man kan få en kompis som Jum-Jum och det visar sig att man är en prins istället för en ensam liten kille som ingen riktigt ser.

Och att läsa Pippi för sitt barn, eller att sitta bredvid lilleman och titta på när Pippi går på tivoli är som att äta ett jag vill inte bliva stur piller. Varjegång.

Inga kommentarer: