torsdag 11 december 2008

Vad lär vi våra barn?

Jag läser på Aftonbladet idag om en kändis som blivit sexuellt utnyttjad på en efterfest. Jag kan inte låta bli att bli arg på att det uppenbarligen, trots att vi redan är inne på 2000-talet finns män som tror sig ha rätt utnyttja kvinnor i en utsatt situation. Bläh!

Vad har dessa män för syn på sig själva? Typ, jag är så ful och äcklig att jag bara får komma till om kvinnan inte får bestämma själv?

När det visade sig att jag hade fött en son kunde jag inte låta bli att dra en lättnadens suck. Kille… det betyder att det kommer gå bra för honom, jag skulle slippa kolla upp så att han inte utnyttjas av någon nät-peddo, han skulle slipper vara rädd för våldtäkter och andra former av sexuellt utnyttjande. Jag vet att detta även förekommer på killar, men antingen så är det ovanligare eller så är det mer tabubelagt.

Vad jag däremot vet är att de flesta tjejer jag känner någon gång har känt sig sexuellt utnyttjade i olika former. Det kan handla om att man åkt hiss och plötsligt har det stått en man som försökt trycka upp en mot väggen och kyssa en, en gubbsjuk farbror som gillar att klämma en på rumpan eller att i fyllan plötsligt hamnat i en situation som man inte önskat och man inte vet hur man ska ta sig ur.

Tyvärr så har vi lagar som är skrivna och oftast tolkade av män där kvinnors klädsel, flirtighet och sexuella vanor avgör om män döms. Men hur kan man avgöra om en kvinna är för lättklädd? Är det urringningen som avgör? I så fall skulle hälften av kvinnorna på Nobelmiddagen igår vara ett lovligt byte. Och vad är att vara flirtig, är det att vara trevlig och bjuda på en positiv attityd? Vad gäller sexuella vanor väljer jag att inte ens kommentera det, det är upp till var och en vad man vill göra av sin kropp. Ingen ska behöva tåla sexuella trakasserier.

Vad är min roll som mamma i detta då? Jo, att man ska lära barnen vad som är rätt och fel. Ett nej är ett nej, det kan vi vara överens om, men ett ja kan också vara ett nej. Vi läser ibland om tjejer som har sex för att få sprit, det är ingen nyhet, detta skedde redan när jag gick i skolan.

Där fanns även tjejer som trodde att sex var den enda vägen till popularitet, men till ett väldigt högt pris. För vem skulle stå vid deras sida den dagen något gick snett? För att inte tala om de tjejer som låter sig utnyttjas av killar bara för att de är rika. Dem har jag stött på flera gånger. En väninna till mig blev gruppvåldtagen av sin pojkvän och hans vänner på ett VIP-rum i en av de fashionabla innekrogarna. En av våldtäktsmännen var guvernörens son och sådant anmäler man inte om man är rädd för sitt liv (inte i den staden, inte i det landet). Det kom dock fram flera år senare i en TV-sänd mordrättegång när ett vittne berättade om andra tjejer som blivit utnyttjade (för de rika våldtäktskillarna nöjde sig till slut inte bara med våldtäkt utan fullbordade sin makabra insats med ett mord).

Åter till saken, vad jag vill säga är att min roll som mamma är att lära min son att respektera kvinnor. Att en berusad kvinna tar man hand om, man ser till att hon kommer hem tryggt, men man har inte sex med henne, för det kan vara så att de senare inte upplever det som något roligt, bra eller något de själva var villiga att medverka i. Man lär sina söner att alla har rätt till sin egen kropp och att vi ser olika ut. Stor byst och urringning behöver inte betyda att man vill bli tafsad på och att en trevlig attityd ska man värdesätta, inte ta som en invit.

Fair play ska även gälla i det sociala spelet mellan män och kvinnor. Att förföra och låta sig förföras handlar om så mycket mer än sex och om det leder till sex så låt det bli till ett bra minne för båda parter.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

intressant?

1 kommentar:

Anonym sa...

håller med i det du skriver! sanningens ord!