torsdag 27 november 2008

Förskolan - det bästa som finns.

Jag älskar förskolan! I morse när jag lämnade min yngsta son så slog det mig bara; jag älskar förskolan och möjligheterna det innebär att kunna lämna sitt barn i en miljö där han får synas, springa, dansa, se på teater, leka med dockor eller bilar och skaffa kompisar, tillsammans med pedagoger som styr dagen till något bra med innehåll. Min son älskar också förskolan, han älskar sina lärare, sina kompisar, att vara ute, röris och att dega med lera. Det är helt underbart att kunna lämna sitt barn, det bästa man har, till människor som ser till att hans dag blir bra. Och jag gör det med ett gott samvete.

För några veckor sedan så la moderaterna ett förslag på att alla barn ska ha fem veckors semester och då inte vara på dagis. Tanken i grunden är säkert god och de anser säkert att det är jobbigt och stressigt för barn att vara på dagis, att dagarna i ända slitas upp i sängen för att släpas med till dagis av sin tokiga mamma eller pappa som måste till jobbet. Men hur de har tänkt ut att det ska fungera har de ingen större koll på. De säger själva -att det är upp till familjerna att pussla ihop dessa fem veckorna så att barnen kan hållas hemma. Hur de har tänkt att ensamma mamman eller pappan ska göra har de ingen aaaaning om. Jag vet inte heller hur en ensamstående ska få ihop dessa veckor, man kanske kan låta barnen lalla runt hos familj och vänner i två veckor och sedan ta tre veckor själv. Det låter ju jättebra för barnet och mamman eller pappan kommer också att må bra av det. Har man inget socialt skyddsnät så kanske man kan betala någon svart att ta hand om det viktigaste man har eller ta med barnet till jobbet. En del kan säkert lösa det med att ta ledig från jobbet utan lön och då sitta hemma och uggla hela ledigheten och äta havregrynsgröt tre gånger om dagen eftersom man inga pengar har. Någon semester blir det inte tal om. Barnen ska hållas hemma i fem veckor. Punkt.

Jag tycker att det är ett oerhört dumt förslag. Vi som jobbar och har barn har bara fem veckor om året att fördela på alla ledigheter som barnen har. Semsterveckorna räcker ju inte till som det ser ut idag. Jag har tre barn och jag är även gift så jag och min man har fördelen av att vara två och kunna fördela sammanlagt tio semesterveckor. Vi tar alltid tre veckor tillsammans på sommaren och yterliggare en vecka var med barnen, så vårt dagisbarn och sexåringen kan vara hemma i sex veckor, 12 åringen har ingen omsorg så han får vara hemma hela sommaren och ensam till stora delar av den.

Jag ser hellre att man ser över vår föräldraförsäkring, som idag är bra, men kan bli bättre. Idag kan du fördela dagarna för ditt barn fram tills barnet fyller 8 år. Jag vill se en höjning på den åldern, varför inte kunna använda föräldradagarna fram till barnet fyller 15 år och öka föräldraförsäkringen med 3 månader? Då kan man kanske använda en del av dagrna vid skolledigheter, besök på skolan, för att trappa ner lite på arbetet under en tid barnen behöver mer stöd i skolan, samt att kunna vara hemma fler veckor under sommaren. Många ensamstående har inte råd att vara hemma från jobbet och stötta sina barn som går i skolan och kanske behöver det eller att fördela sina fem veckors semester på sommarlov, jullov, påsklov och sportlov. Det är inte bara att kasta ur sig ett korkat förslag om att alla barn måste vara hemma i fem veckor, man måste också komma med några bra följdförslag. Och några sådana finns inte. Själv så tror jag bara att det är är ett förslag till för att spara pengar. Stänger man ner förskolan i fem veckor så spar man lite pengar i kommunen som man kan lägga på skattesänkningar istället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Pingat på intressant.se

5 kommentarer:

Tingeling sa...

Jag hade inte riktigt hunnit sätta mig in i det här förslaget men nu blir jag ju rent förbannad! Som ensamstående med tre barn vet jag att livet inte följer någon enkel mall.

Dessutom låter det som en förskräcklig likriktning - snacka om att inte se till individen! Ska alla människor ta semester i juli? Det funkar inte.

Ännu en grupp som får det än svårare är alla som går på vikariat och kanske får besked om jobb på väldigt kort varsel. Och när är det störst chans att få vikariat? Jo, just det, på sommaren.

Godmorgon moderaterna! Vaknade ni nu, som ni pratar i nattmössan?

Linda sa...

Jag tror som du att tanken är god, men att eftertanken kanske inte har fullföljts. :-)

Tingeling sa...

Jag är kanske cynisk men jag tror inte alls att tanken är god. Jag tror mer på Karins slutsats, att man vill spara pengar och sänka skatter.

KB sa...

När jag skrev att "Tanken i grunden är säkert god och de anser säkert att det är jobbigt och stressigt för barn att vara på dagis, att dagarna i ända slitas upp i sängen för att släpas med till dagis av sin tokiga mamma eller pappa som måste till jobbet." Så var det med ironi. Jag skriver nästan alltid med en släng av ironi i mina inlägg... Så som tingeling skriver så tror jag att det är ett sätt att spara pengar för kommunen. Jag är mer inne på att man ska se över fröäldraförsäkringen så att man kanske kan få fler dagar som man kan ta ut till barnen blir 15 år. Då kombinerar man tid och pengar. Och du Linda skriver även i ditt inlägg om vårdnadsbidrag att man bör se över förldraförsäkringen så att den bli bredare. Det tycker jag är bra.

Linda sa...

Fast jag tycker ändå att många föräldrar har sina barn mycket mer i förskolan än vad som är rimligt i förhållande till barnens ålder. En del på grund av ekonomi, men en del alldeles oavsett ekonomi.

Inte sagt att man för den skull ska tvinga folk att ta ledigt i juli, men jag tror att även om man byggde ut föräldraförsäkring (vilket jag självklart tycker vore jättebra) så skulle många ändå ha sina 1-3:åringar i förskolan 7-17, vilket jag inte tycker är rimligt.